^welcome to maszmadi.blogspot.com^~^!SI BLOGGER MAMA is best view by Mozilla Firefox & Google Chrome^~^we are now mobile friendly^~^thank you and do come again^

04 September 2017

Home » , , , » Bila patut beli barang baby?

Bila patut beli barang baby?


Assalamualaikum,

hurm..... time pregnant ni, pernah tertanya-tanya juga, bila agaknya ye masa yang sesuai untuk kita beli barang keperluan baby nieh..... macam aku sebab jarak yang lama antara mylil princess Aisha dengan 2nd baby ni..... maka, aku perlu sedia barang keperluan dari mula semula..... try korek2 barang Aisha masa baby dulu..... cuma dapat selamatkan sarung tangan & kaki je..... tu pun dapatlah 5 pasang..... baju ada juga simpan sikit, tapi semua dah buruk sangat..... kawan sebelah cadangkan guna sabun Champaca..... ok lah, memang besih..... tapi kalau dah berkeladak sangat, 9 tahun simpan dalam kotak, memang tak boleh buat apa dah lah..... so, tong sampah la jawab nya.....


Hasil carian imej untuk sabun cempaka
sabun Champaca (kanan) RM17.00 1 kg

dari carian aku kat internet, ada yang bagitau masa yang sesuai untuk beli barang baby ni..... ada yang kata lepas 1st trimester, ada yang kata bila kandungan 6 bulan, ada yang kata 7 bulan adalah masa yang paling sesuai..... 

tapi bagi aku..... bila-bila pon boleh, bila dah tau kita pregnant..... macam aku start 5 bulan dah mula survey..... lagipon, aku di psiko oleh jiran sebelah meja aku ni..... dia pon pregnant anak ke tiga sekarang (Alhamdulillah untuk beliau)..... bila dia buka website shopping barang baby, aku pon tergoda juga..... bila dia shopping barang baby, aku pon teringin juga..... bila dia cerita g kedai ni, g kedai tu beli barang baby..... eh!!!!! geram pulak aku, tak sabar rasanya nak shopping barang baby.....

survey kat internet, senaraikan apa keperluan ikut kesesuaian kami sekeluarga..... survey harga online dan offline..... tanya pendapat Hubby..... libatkan Aisha juga dalam pemilihan barang baby..... maklum, dia pon teruja nak dapat adik ni..... hihi.....

tapi, nampaknya, apa yang ada dalam list memang 99% aku perlu beli baru..... maklum, barang Aisha hampir semua yang dah tak boleh pakai..... huhu..... redha je lah kan..... demi keselesaan baby, kira macam aku baru nak dapat baby 1st time la ni..... kena belajar dari mula semula..... hehe

so, sekarang ni Alhamdulillah, usia kandungan 27 minggu dah beli barang baby dan untuk aku berpantang sekali..... banyak barang yang kasar2 je dulu beli sebab tak tau jantina baby lagi..... so, mana yang natural2 je la kami beli dulu..... yang lain-lain, dah tau jantina nanti baru beli..... masih lagi membuat survey barang2 yang belum di beli..... hehe

apa-apa pun, moga semuanya dipermudahkan..... in shaa Allah..... Aamiin..

k, sekian